להתחיל לאהוב עכשיו, ללא השפעת אלכוהול

אני שוב חוזר ואומר, פליז, קחו כל מה שאני כותב כאן בערבון מוגבל. אני בעצמי לא רואה בזה אמת, זו רק נקודת מבט והלוואי ונוכל לדון ביחד כשאנחנו אוכלים פאניר ביחד שאני מאוד אוהב. 

במושב בית-הכנסת אפשר לראות קרנפים שהם ראשי-קבוצות. רגע, כמה מפלגות יש? בטח חלקכם התחלתם לספור. כשהייתי בדרכי לתור, ילדה אחת התחילה לספר לי כמה בלונים יש בתקרה, אמא שלה, נבוכה, אמרה לי לא להקשיב לשטויות שלה. אני דווקא הייתי מוכן להיכנס לדיון איתה על הבלונים שבתקרת נמל התעופה בן גוריון. בית-הכנסת: ושם מתא הצפייה, שאתם-ן מוזמנים אליו, תוכלו לראות איך ראשי קרנפים מתנגחים זה בזה. מופע בידורי. אני לא אומר את זה בציניות, להיפך. אני רוצה לומר לכם, שמי שרואה בנו ״האויב-המושבע״ עובד שעות נוספות כדי למלא את החלל החסר ולפגוע פסיכולוגית בחברה הישראלית. ויש להם את הידע, את האמצעים, ואת ההזדמנות. כי

האדמה הלחה-מדם עדיין נותרת חרוכה בעיזבונה, חלקנו עוד לא חזרנו אליה, רוחם של עצמות-המתים עוד מצביעים לכיוונה של עזה.

אנחנו במלחמה שברור שהיא לא הסתיימה, אבל: עברנו משוכה משמעותית וצריך לעגן את זה אצל הציבור. באותו אופן שבו הציבור לא יודיע שהוא פגוע נפשית מהמלחמה שנכפתה עליו: התיאורים, המראות, ההישארות במבנים סגורים, אינסוף החדשות, הפיצוצים, ההמתנה להם, עד לפני שנתיים וחצי היינו בדיונים איך מצמצמים את הצבא, להפוך אותו לצבא מקצועי, זוכרים?

המתח בחיי היומיום שניתן היה לשלוט בו כל עוד החמאס נשאר בגבולות הגיזרה שלו [זה מעוגן בכלכלה, ישנן נוסחאות ו(עוד) פילוסופיות. אני אתן לכם דוגמה, לא שאני כלכלן, כמה מהחוב הלאומי ניתן לספספד כל עוד אין רעידות-אדמה רציניות? -ועם המסקנות על הגבול הזה משחקים. אין בכנסת מישהו שיבנה למען רוב רובם של האזרחים רצועת ביטחון הגנה. זה כנראה הרבה יותר קל לעשות את זה במלחמה עם החיזבאללה, החמאס, החותים ואירן]

רק כדי להסביר לכם איפה אני חושב שעובר הגבול, יש אנשים עם תפיסה של פסיביות. שחיים בתא-זכוכית מצופה הזהב שלהם, לא ביהלומים, כי זה ישראל פה, שאפשרו לרעיון של השוק החופשי לכאורה להתממש כל עוד זה לא נגע בכלכלה שלהם. ושהתלהבו מהרעיון של ההקרבה ולא שלהם, כי גם… חלק, רק חלק, מאותם עשירים התעייפו, והתחילו להאמין שהאדם הוא רע ביסודו, ועני, שזה עם של ככ*ת, שהאזרח הישראלי לא מועיל מלבד במלחמות… אני בכלל לא אומר שזה אמיתי, זה אפשרי. זה הגיוני. מי שרואה סרטים דוקומנטריים, ו/או שומע את הקולות מאחורי הקלעים, בנוסף לעובדה שאזרחים בישראל יכולים לאבד את הבית, ללא שהתקיימו בכלל בחוב! (וזה לא עומד להיות שייך להיסטוריה, ואיזה אזרח בכל המעמדות רוצה במציאות כזאת? זה אולי אומר שמעט מאוד אנשים מוודאים שהתהליך יתקיים) בנוסף להבנה שקבוצות פילוסופיות תומכות בהווה ברצח העם היהודי/ישראלי; שזה תמיד היה קיים מאחורי הפילוסופיות… ידענו את זה, פשוט, שמענו על זה בהרצאות, בצורות עקיפות, קראנו על זה, חשנו שהמסקנות מרחיקות לכת לקיצוניות, פשוט… לא חשבנו שזה יגיע לרגע האמת, בצורה כזאת ממוקדת מטרה, רק כי אנחנו ״הכובשים,״ או יותר נכון משקפים בעיניהם את הכובש. בהכללה הגדולה ביותר. ותחת ההבנה הזאת, ההכללה היא למעשה – גזענות. צריך לדון על זה, לנסות לא לכעוס.

מתוך הגזענות שהיא תוצר ישיר של הכללה, אני יכול להסיק שתי מסקנות שאחת מהן: שגם הם נמצאים בסבל…

והייתי צריך להבין את זה וללכת משם, בדיעבד אני לא מצטער על הדרך שנסחפתי אליה, כי היום אני לומד לאהוב, והיא מאוד מיוחדת בעיניי, גם אם היא לא בחיי עוד.

ומה שיכול לפתור חוסר איזון ברעיונות של הקרבה ממשית, כי בשלב זה צבא זה הכרחי, וצבא גם משמעה הקרבה, כמו שאם תגן על ילדיה בגופה: זו דמוקרטיה חופשית. אין לנו את החוקים, שיכולים להביא את האנשים להעיד על מה שקורה מאחורי הקלעים. בפני גוף אזרחי רביעי שקוף. את הנתונים כפי שהם, ולא כפרשנות או סינון היסטוריוגרפי.

ואולי אלה שמצביעים על פוליטיקאים כאלה או אחרים יגיעו להארה שהם בעצמם הפוליטיקאים שאותם שנאו. לכן הסליחה צריכה להגיע באותו גוף רביעי.

והצבא זה לא הדבר הכי חשוב בעולם, שאנשים מאוד משמעותיים בארצות הברית ובסין גם יאמרו לכם: הצבא נועד לאפשר משהו יותר משמעותי, הצבא מאפשר קיום אזרחי באופן הבא: לאזרחות לקיים שיתופי פעולה בינלאומיים, למען כלכלה משותפת, כדי לגלות עולמות חדשים, כדי להאריך חיים לאנשים שנמצאים בסבל ולהפחיתם ובכל העולם, ואולי ביקום שמעבר. גם בקיומה העכשווי של התחרותיות הגלובלית לשליטה. לא שקראתי מאוד פילוסופיות של צבא וביטחון בהקשר הרחב יותר. לכן טוב שתחנות הכוח לא הותקפו כי התרבות האיראנית, או הפרסית, היא שואפת לשלום, לשיתופי פעולה, והם שם מדהימים. אני מביא לכם רק את נקודת המבט הרגעית שלי.

אוהב את כולכם. קאפיש?

הדבר הבא שהוא סיפור:

ואם אספר לה שבעברנו היינו שני זרים שישבו זה לצד זו, זו לצד זה. זרים. נכנסנו דרך אותם השערים, עמדנו באותו התור, דיברנו עם אותן הדיילות שהללו במטוס גם ברכו אותנו לשלום. במחלקת תיירים, או תיירים+, כי יש רק שני מקומות ישיבה בשורה. או שזו טיסה פנימית, עם החלון הקטן שהוא לפעמים גם מאוד קר. והקול מהמנועים. ורגעים לפני שהמטוס התרסק, שאם היו ניצולים אלה לא היו אנחנו, אז ברגעים לפני… חיבקתי אותה. אמרתי לה שלא לדאוג כך, כי החיים זה לא הסוף. וגם הבטחתי לה שאחזור לראותה. והבטחות לאישה, לאורך כל חייה, יש לקיים. גם בחיים שמעבר. אלה הבטחות של אמת. ולאהובה. היא בטח תגיד לי שמשהו לא בסדר איתי, אם היא תהיה בסטטוס של חוסר-סבלנות בצורתה המודרנית. או שתגיד לי ״אויי עמיר״. ותקרא לי דון קיחוטה. שתקרא, העיקר שתבוא איתי לסרט, עם המיכל פופקורן של הליטרים והקוקה-קולה או הפפסי, או הקמבוצ׳ה אם יהיה. איתה.

קרדיטים

  1. Video: דני סנדרסון ומזי כהן – זה הכל בשבילך @Youtube.

ארמון שעשוי מקרטונים

יום אחד היא לא הגיעה לעבודה. הכיסא שלה עמד במקום במשך כל היום. הייתי יכול לראות איך האבק מצטבר לו על הדוממים שלה, שהם אפילו לא גוף, הם הצורות של החלומות שלנו: מהדק, קלסר, עט. והחלומות שלנו אינם ריקים מתוכן, הצורות נועדו כדי שנוכל להעניק אותן, למישהו נוסף, לקבוצה של אנשים, לכל היצורים החיים. לפעמים אתה מסתכל על מיקרוסקופ ואתה שואל את עצמך, מה אוכל לתת ליצורים הקטנים האלה כי החיים שלי תלויים בשלכם. בדרך כלל אני שוכח מהם, רק שהפעם הכיסא היה ריק, ועל הציוד שלה הצטבר אבק. התברר שהיא תפסה קורונה. ובשיחת הוידאו שלי איתה ראיתי מלא קרטונים, וחשבתי שזה החדר הכי מעניין שבעולם: האם יצא לכם לראות את הפרק שבו רוס עבר לדירה של ג׳ואי וצ׳נדלר שהצטרף עם קוקיות לארמון שהם בנו? חח. אז נכון שהקרטונים הדוממים האלה הם יפים דווקא כי מעורבים בהם אנשים? אז הדווקא-כי שלי: זו היא. ברגע שהיא תפסה קורונה, בשיחה שלי איתה אמרתי לה שתשמור לי מהקורונה. תקשיבו, כאשר הסגרים החלו, היה לי בקורת כלפי האנשים שלא שמרו על בריאות הציבור, אני לפעמים עוד נושא איתי אלקו-ג׳ל ובכניסה לבית אני מוריד נעליים. אבל איתה, רציתי לנשק אותה באלפי נשיקות כדי שמה שיש בגוף שלה, יהיה גם בגוף שלי. והווירוס אפילו לא יודע. מסכן הווירוס. חלק ממנה בגוף שלי. וזה לא שאחרי זה הווירוס נעלם, הוא משתנה בתוכה, וגם רק עם מעט, השינוי הזעיר הזה משפיע על הדי.אן.איי שלי. זוהי בעצם מתנה. ככה פרח נותנת מתנה. ככה ראיתי את זה, וככה אני רואה את זה. אני מאחל לכן.ם יום פורה.

קרדיטים

  1. Video: Michael Jackson – Black or White (Official Video – Upscaled) | Original @YouTube.
  2. Video: Unofficially Friends – Joey Makes a Fort @YouTube.

שופט בית-המשפט העליון הופיע

אנא, גם אלה שקוראים את זה מחו״ל, קחו את זה בפרופורציות, האהבה שלי לעולם, אני לא יודע כמה גדולה היא, אני כן יודע שהיא אמיתית. אין כאן הפניית אצבע מאשימה, יש כאן ניסיון פנימי להגיע לשלום פנימי שאני כולי תקווה שבאמצעות כנות תוביל את הקוראים-ות לשלום האישי והפנימי שלהן.ם.

שופט בית-המשפט העליון הופיע על מסך הטלוויזיה. זהו חלום שחלמתי. והוא מבקש עזרה בעברית למען הבת שלו. אני נמצא ביציאה מהרחוב שבו גדלתי ופוגש מכר ממוצא אתיופי שיצא לגמלאות לא מכבר, מבקש ממני להפנות אותו לדף התרומה. אני נכנס לדף, ובת-השופט מופיעה, פניה. יש לה סימני צלקת של מהדקים רפואיים שלא אמורים להיום שם, וככל שאני מגלגל לתחתית הדף כדי למצוא את השדה או לחצן כלשהו, כך אנחנו מוּבָלים לאורך כל גופה מתוך התחשבות בפרטיות שלה: לאורך כל הדרך ישנם סימנים של אותן צלקות, וכמו ללכת לאורכם של פסי הרכבת דרומה, לי-בי מתעצב יותר ויותר…. כאשר התעוררתי הקונוטציה שלי הייתה מפת ישראל, זה שעל קופת קק״ל, עם הכובע טמבל, זוכרים? לראות את ההרים של הנגב, של בן גוריון, מנקודת מבט של ציפור, כל הרעיון מתחבר לו, לפחות בעולמי, באמצעות צלקות; אין ניצחון במלחמה, ללא הפסד של רוח האדם, ונכנסנו למלחמה הזאת ללא שרצינו בה. היינו, אני הייתי חייב לקבל את הזוועות שהעולם היום לא מוכן לקבל, גם את הרעיון שהאו״ם השתתף במלחמה הזאת, [צנזורה], למי שקורא את זה מחו״ל: העובדות קיימות, ואלה שמנהלים את האו״ם לא לקחו אחריות על העובדים שהם בעצמם העסיקו, [צנזורה], הם הוציאו איזה מסמך שכתוב שם משהו שכמו שאני לא מאמין לסיבות למה הורידו את תקרת המס בשבוע שעבר, להבדיל באלפי הבדלות, אני לא מאמין למסמך הזה, אני מראש לא קורא אותו במלואו, זה שאמור להיות שקוף, כמו שהדמוקרטיה בישראל תהיה שקופה, אני מניח שאני עדיין מפחד מפני הזוועות. האו״ם לפחות צריך לתת דין חשבון מול המצלמה לעם בישראל ולבקש סליחה. יום יגיע... ארגונים פמיניסטיים, ארגונים להט"בים, שתמכו במה שתמכו והתברר, אם אפרט אני שוב אפעיל צנזורה… שזה שאתה דוגל בחופש, זה לא אומר אתה דוגל בשלום. אני לא מדבר על החברים בארגונים, אני מדבר על מי ששחרר את ההצהרות הרשמיות להמונים. בכל אופן אני לא יודע למה אני נכנס לזה עכשיו קצת יותר מידי. ובחלום… אני מגלגל למטה, התנועה, הצלקות שנושאות זיכרון, וברגע שהעיניים שלי מתחילות להביע את זה, כי גם הסכר העז ביותר, שניבנה כדי להחזיק לפחות מילניום שלם אחד, לא יכול להיות קר-רוח בפני הדבר הבא: אני מרים את ראשי מעל למסך ורואה את כוכב חיי מתקיימת מולי. מביטה איתי ביחד על מסך הטלפון, ומאחוריה אותה שקיעה זהובה, ואז היא מבינה, נבוכה. באמצעותה אני מתקן את ישראל. הלוואי ואוכל לאחוז בך – אז, זו תהייה הגשמת חלום.

יום יגיע וגם אנחנו נבקש סליחה מאלה בצד השני שנמצאו במלחמה הזאת בעל כורחם / לאחר כתיבת הפוסט קראתי את הסיכום של הארגון ומבחינתי עד שאני לא קורא את המסמך המלא, יש שם חוסר בהירות שאם יתבהרו לצד השלילי, יהיה להן תוקף משפטי ואני מניח שמעורבים פה שיקולים אחרים כמו לאפשר קיום לארגון שמתבסס על תשתית קיימת כדי להמשיך עם מטרת העל שהם הציבו לעצמם שהיא חשובה ובפני המציאות, כדי להגן מפני עוני. בכל אופן התקשורת בישראל צריכה לחזור על הטענות שנשמעו כחלק מהמעבר הדמוקרטי לשקיפות, כי אחרי מלחמות תהליכי בהירות וזיכוך חייבים להתקיים, אחרת ״העם השלם״ לא יוכל להתגלות. ומי שהפסיק להאמין, זה גם בסדר.

קרדיטים

  1. Photo: הקופסה הכחולה, מסמליה המובהקים של הקק"ל (White Balanced) by ארכיון הצילומים קקל, פנינה לבני (CC BY 2.5).
  2. Report: Investigation completed: allegations on UNRWA staff participation in the 7 October attacks (05 August 2024)

היופי שמעברו

פארק השעשועים בשלבי סגירה, דלת הכניסה לאוהל הקרקס מקודדת מפניי. אני ממשיך וצועד קדימה. עולה על סקטבורד ולמורד השביל שמוביל לחוף הים. ממש מעבר לגבעה גוש-המים הזה, זה הבלתי-יאמן שהאלוהים בראשיתם של החיים החל לשרטט עליו את מעוזיו שהם החיים והמתים, ללא סוף, וללא אפשרות בחירה, כי כפי שנאמר, כאן, אנחנו בעל-כורחנו. קבוצה של אנשים מישראל משוחחים, אני על ביגוד מלא, מתחיל להיכנס יותר פנימה לתוך מתחם עצי הברוש, זוהי שעת שקיעה. כמעט ורואה אותה לפניי, התעוררתי. העיניים שלה בחיי חסרות הן לי, המבט שלה אל השמש יקר לי מכל ערך שניתן למדוד במשקל של זהב. היא הסיבה לחיים השקטים, האינטימיים, בכוחה להביא לי חיים. עד שהיום יגיע, אם ויגיע, ארדוף אחרי אורה של השמש למען אלה שזקוקים לה בווייטנאם. הצוק.

קרדיטים

  1. Video: Morning Anxiety Calms | Prana Vihara — Bansuri 432Hz for Clear Mind (Prod.By Offir Cohen) @Youtube.

קרדיטים

  1. Video: [Guqin] Bán Sơn Thính Vũ (Listening rain sound in halfway up of the moutain) | 《半山听雨》演奏:陈程 @Youtube.

סוג אחד של אינטימיות

בשעה אחת שלפני חצות פניתי לאדם שאני מכיר, והצגתי לו מעטפה, ״תמסור לה את זה.״ הוא סירב. הוא אמר לי שהוא אדם שאי אפשר לסמוך עליו… אבל אני כן סומך עליו וכבר שחודשיים מנסה לומר לה כמה שהיא מיוחדת בעיניי. והוא יודע את זה. הוא הקשר הכמעט בלבדי שלי אליה ללא שאערער יותר מידי בתפיסת האינטימיות שלה, ושלי. אבל זה לא יוצא. היא עובדת אצל אחד מהשותפים שלנו. הוא המציא לי המצאות, התחיל לשאול מה כתבתי לה…. זה לא משנה…. אני אגיד לכם, אני נושא עוד כמה זיכרונות כואבים מהעבר, עוד לא הצלחתי לשחרר אותם, כי אם אשחרר אותם, לא רק ״שאשחרר אתכם לחופשי,״ אשחרר את החוט שמקשר אותי למושג האהבה, הנצחית, זאת של המזרח…. זה של שיר השירים, … היום האנשים של וייאטנם גרמו לי לקנות מספר קבוע, הם פשוט לקחו ממני את הפספורט, אני חלק מהמערכת שלהם, ועכשיו, לפחות במספרים, אני שייך להם, חחח… זה עלה לי 35$, פה הם סופרים במיליונים, אצלנו בשקלים….. הגעתי על טיסה IZ595 וחצי שעה לפני שהמראתי אמרתי לו בטקסט שיש אנשים שמזמינים אותו אליהם, ושהוא צריך רק להסכים…. הוא סתם תוקע מקל בגלגלי הגאולה, הוא מפספס את האחדות, ואם הוא מפספס אז אני מפספס, ואם אנוכי מפספס, כולנו מפספסים; יש לנו קשר עמוק כעם, וכעם אנחנו כולם תקועים באותו חריץ של הדלת, כמות העושר או כמות ההכרה החברתית של כל אחד מאיתנו זה לא משנה כלל ועיקר. יש לנו מילה אחת שהתקדשנו בה, והיא החירות…. אני אגיד לכם מה, אני פשוט אכנס לאיזו מסיבה לרקוד עם אלה שנתנו לי מספר.

קרדיטים

  1. Video: Wildfires by SAULT @Youtube. 

עתיר באהבה, נאמר בשפתנו

הקדמה: פאזת-החיים בפוסט הבא יכולה להשתנות כאשר אנחנו נצא מהסטטוס של השרידות, ולמרות השרידות הנוכחית, ניתן למצוא את האור, בואו נאחז בו יחד למען הטוב האמיתי בלב באנושות כולה. בואו נלמד גם אם המדריך המרכזי עוד לא ברשותנו ולא נמצא בדורנו.

זה לא שאנשים מסביבכם שמו לב למבט המחבר שלכם: שלך איתה, שלה איתך. והשכנים בקהילה, המכרים באים זה להורי זה ומתחילים לדבר זה בזכות זה ואז המפגש הראשון הוא היכרות למען אהבה אחת, חפת (פרה-) טראומות מיניות, למען חיי הנישואין. אנחנו חיים במסגרת של קינאה, ואז ביום עתידי אחד מלא בחרטה, מישהם יבואו ויביעו את צערם, שהמשמעות הדרמתית שלה היא להכות על חטא כי זו נגעה באהבה טהורה שלך. זה יהיה כבר מאוחר מידי. הטראומות הועברו כבר לשני אינדיבידואלים שונים שכבר אינם זה ברשות זו, וזו ברשות זה. כבר שזמן רב מידי, (הם) שני אינדיבידואלים נפרדים, בדיוק כמו הפילוסופיה. בשעת המשבר-האישי בטח יודו שזה לא אתה באופן אישי, אלה העלבונות שהם היו צריכים לשאת לאורך השנים בגלל חוסר שקיפות במערכת, ה- ״אני לא פראייר״, שהוא אינו דבר טבעי בעולם, ובטח לא בהיסטוריה היהודית, החוסר יכולת להוריש המשכיות כלכלית לילדים שלהם עצמם שבחרו בדרך מאוד מסוימת. זה שהעבירו להם מחוסר מודעות את אותה מסורת של פגיעה. ואז… תגיד כמוני… שכולם טובים בליבם.

וזה נכון. אם תתעמקו בזה תוכלו לגלות שהרבה מאוד סבל נובע משרשרת של בחירות קודמות. כמות הסבל של אדם ״נחשל״ בעיר לוד, היא אותה כמות סבל של אותו אדם שכבר קיבל הכרה בין לאומית וסָתַם את ההתקדמות של אותו אדם ״מתרבות נחשלת״ מהעיר לוד -זה לא קשור לכלכלה, או מעמד חברתי.

כשזה נוגע לאהבה, יפה היא השתיקה.

השיחה הזאת אתם לא יודעים באיזה הקשר זה, אז עמכן ועמכם הסליחה.

נושא נוסף: אני אוהב לטייל, ויש לי יעדים קרובים ורחוקים להגיע אליהם, אזורים מיוחדים לנו שהאנושות בכוחה להשתאות מגודל ייחודה ללב, לתנועת גרמי השמיים, ולדורות שיבואו אחרינו. אבל יש יעד שאני מפחד להגיע אליו, וזה בארה״ב. כי יש שם דובים. אני מפחד מדובי גריזלי שירוצו אלי וכל מה שאני יכול לעשות זה לשלוף איזה מיכל של אבקה שמשפריץ לאורך כמה מטרים לפני. קטע עם עצמי שאני צריך לפתור עם עצמי. אז כמו הפחד הזה אני שם לב ליותר אנשים, אם נכנסים איתם לשיחות אישיות, צעירים ויותר, שמעוניינים לסיים את המלחמה הזאת… כי אני אמרתי להם, שהשביעי לאוקטובר לא יכול לחזור על עצמו, שמישהו תכנן לשים ברמת הגולן הסורי מיליון איש, שהוא הצביע על המפלצות שמעברו, מוסד סדיסטי שצמד המילים ״עולם חופשי״, עָצָב (nerve) של רגישות תרבותית, מקבלת משמעות בלקסיקון אשר בדרכון שבו הם מודיעים שהוא אינו תקף לשימוש בישראל, במילים כאלו ואחרות. זה מעבר לכל קשר עסקי שנוצר, שבכוחו למוסס את אותה הפרדה, זו הכנה לחיסול של עם שלם. כעובדה. אם אשתמש במילים אחרות שמבחינתי הן תקפות: זו הכנה לייצר סבל נוסף באמצעות סבל נוראי שאנחנו לא מכירים במושגים של קשת-הנורמה. זה לא ״האדם הלבן״ שאליו יש להתנגד, ע״פ פילוסופיות מסוימות. אלה פילוסופיות, ותו לא. שהמלחמה הזאת לימדה אותי שמעט אנשים עם מגפון כולל באירופה ובארה״ב שמתכוונים לשלילת הזכות-לחיים של מי שבעיניהם מייצג את ״האדם הלבן״. הם המעטים-עם-המגפון, הם למעשה מכינים את הקרקע לעבדות הבאה שאני מקווה שהיא לא תגיע. וזה יכול להגיע לשם. הם לא מציעים פתרון. המקום שבו יושב ישראל הוא, היא ״השמורה האינדיאנית״ שבו אנחנו יכולים להגן זה על זו, זו על זה. בשלב זה באמצעים מזוינים, בשלב הבא באמצעות אחדות, ובשלב אחריו שתהיה בעיני רבים שלב הגאולה: ע״י נתינה ״לגוי הגדול״ שמעברנו. אני מדבר על מסה קריטית, אם יהיו מספיק אנשים שיפעלו למען אחדות, תהיה אחדות, כי סבל לא ניתן לעצור. ההקדמה הגדולה הזאת היא בשביל להסביר שאני מבין אותם עכשיו.

אנחנו משלמים מיסים, ישנם המון מגבלות שעומדות בדרכו של האדם הפשוט כדי לעשות כסף, המון פחדים שהוא חייב להתגבר עליהם, ועדיין למצוא שלווה אישית שהוא יוכל להעניק, רק שהכלכלה של אותם אנשים שרק השתחררו מהצבא ומעבר, לא יכולה להישאר על מושגים לאומיים שלא מגובים בכלכלה.

זה צריך להיות אוטומטי, שלא מצריך מילוי טפסים ונוכחות פיזית. אני רוצה שיהיו עם אורך רוח, שתלמדו לספוג למרות הכאב, כי זה עדיף על המצב שבו מתאספים מיליון איש, בואו נגיד מאה אלף איש מחוץ לגבול שרק מחכים ליום פקודה כדי לנסות להרוס את מה שבנינו. כשלמעשה הם יגלו שהמשפחות של התוקפים יפסידו אותם, לצערי הרב. לצערי הרב, כי את מקום הקודש הפיזי, או הרוחני, לא ניתן להקים כאשר הידיים מגואלות בדם, וזה לא משנה אם כדי להגן על עצמנו. זו ההורשה שנמסרה בטקסט. הפתרון ניתן באותה הדרכה העתיקה שיש לנו: להסתכל פנימה. אם אשתמש במושגים מהמזרח, בשינוי משקל מסוים, אקרא לזה קארמה. ועם קארמה (שלילית) ניתן להתמודד באמצעות חמלה. דבר שזה לא קל, זה יוצר פרדוקסים בין אם פילוסופיים, ובין אם בסליחה לאנשים שפגעו בנו……. אני יודע שזה קשה, כמה שהפילוסופיה הזאת קשה מנשוא. זה להסתכל על האני מעבר לאני. אנחנו צריכים מדריכים לעולם הרוח, אולי חלקכם לא מבין למה אני מתכוון, אני כן יודע שאת התפילות שאנחנו משתמשים בהם וקוראים אותם לפחות פעם בשנה, יש כאלה שלוש פעמים ביום, יש כאלה בבקרי יום שישי בכניסה לסופרמרקט, מבקשים את זאת גם אם שכחתם (שכחנו) שנאמרו בשפתנו.

  • הפער הגדול ביותר שאין לי כרגע מענה ראוי לו זה אותם מקרים של כאבים קשים מנשוא, מלבד זה שמחובתנו לתמוך בהם.
  • ״השמורה האינדיאנית״ של היהודים במזרח התיכון היא מושג מהרצאה שחבר הראה לי לפני כשנה בהקשרים של כלכלה, ושאני לא זוכר את שמו של המרצה.

דברים שלא ניתנים בחינם

ללא השביעי לאוקטובר איך הייתה מופיעה תקומתנו? ללא הזִקְנָה איך הפעוטים שבאו לעולמנו ביום שאחריו היו מצייצים בבכי על אשר אירע? ללא שהיינו פוקחים את עינינו, איך שהיינו מתבגרים? וככל שאנחנו מתבגרים, בעל כורחנו אנחנו אוספים את הסבל, זה שלנו, מתוך התחינה שתהיה מועדת להתמוססות, ואם זו מתקיימת אז גם נסבלת, ואת הסבל של אלה שנמצאים סביבנו. מי שעוד לא הבין, זה ממש מעבר לכוחנו, ובכמיהתנו מבקשים להתאחד עם אותם אלה ששותפים עתה לסבלנו, מעתה אהובנו. אנחנו אוספים כמו אולי רכיבי פאזל שלעולם לא ימצאו את החיבור, אולי מתרוקנים סביב אותה השאלה. אנשים שנאספים לתוך ידיעה שאנחנו בסך הכל אוסף של עצמות, יש שיראו בהם הרכב כימי של מלחי סידן‑פוספט וקולגן, אך בבדידותם, כחלקי פאזל לא שלמים, זה תמיד מעבר לאלה, שבאיזה אירוע שהוא גדול מהבינה, מעניקה לנו את האפשרות לחיים. זהו קסם בחוסר-ידיעה. אבל מה הם החיים באמת? זו לא שאלה פילוסופית שמופיעה כאשר הזִקְנָה מתבררת בשיא הדרה. ככל שאנחנו גדלים אנחנו מבינים שמשקל האושר קטן מזה של הסבל, אם ובתנאי ונתעקש לשים אותם על אותו ציר הצדק-ואוחזת-החרב שתמיד הייתה ותמיד תתקיים, לעולמים בַּאמֶת ותמיד עושה דברו. אם הסבל הוא קצר מועד, כך גם החיים. אילו ידעתי לאהוב, הייתי אוחז בה ולעולם לא עוזב, כי מה אני בלעדיה? גוף של עצמות שמועדות לסבל, אך אם היא תבקש שאאחוז בחרב, אעשה את דברה, כי הצדק עימה. להם יש את האלוהים שלהם, לי יש את שלי. הכסף לא שווה דבר אם הוא לא נועד כדי לעזור לזולת כדי להפחית את אותו דבר שלעולם לא יעזוב, לעזור לו להתמוסס על אותם גלים שנקראים ״צחוקם של ילדים״.  

קרדיטים

  1. Video: Dune: Part Two Soundtrack | Kiss the Ring – Hans Zimmer | WaterTower @YouTube.

אוויר לנשימה

אם יש דבר כזה קולות של חסד, אז הם נובעים מקיומה אשר בחיי האפורים, שהם בעצם תפזורת חיים מנופצים של עצמים שצברו משקעים בתחתית החיים, באדמה שאין לה אפילו שם עצם, אדמה ריקה וללא שם. אילו רק הייתי יכול לאחוז בהם ואז זאת תשמיע לי את אותם ציוצים של בני-יומם, חדשים וחדשות כאלה. אילו יכולתי לנשום בדרך עצי-האקליפטוס, לשמוע סוסים צוהלים עם ילדים אשר מעבר לנחל, אילו הבניינים יכלו שלעולם לא להישבר, אילו רק הסוף לא היה כל כך ברור, בעיניי, אילו הייתי יכול לאחוז בהם, אז בוודאי שהייתי מצמיד את אוזני הימנית במקום שנקרא באנטומיה שלנו בית-החזה ושומע אותה נושמת במקומי, ואז עם שפתיי לאוזנה שם דבריי היו נאמרים, שתחת עצי האקליפטוס ישנו ריח נפלא של חיים. אילו הייתי יכול לאחוז בדבר הזה שנקרא עולם ומלואו, מלטף את שיערה.

קרדיטים

  1. Video: אהובי – דניאל סלומון ודנה עדיני @YouTube.

למענה, למעני

אני רוצה לומר לה שאם הייתי אומר לה שזה קל, אז זה לא. שכואב לי הראש, שאני מקורר, ושיש לי ערימה של משימות שאני צריך להגיש בתוך יומיים כדי לעשות את העולם של כולם לעולם של טוב יותר, שבו אֵם תהיה מסוגלת להגן על אהוביה. ושהחיים למרות הכל, ניתנו במתנה רק לפרק של זמן, שבו הזקֵן אמור להיות החזק, בעולם שבו הוא רואה שהפעוט הוא… החלש בנינו, מוסר את נשמתו. וזאת לא תהיה בדרך של ערמומיות, ולא בדרך של כזב, אלא בדרכה של אמת כדי לומר לה את הדברים שלא הייתי מעיז לבטאם במילים: שאילו יכולתי להניח את ראשי בין ידיה כדי לנוח, גם מהמלחמה, מהרעש הפנימי, מחוסר הרצון לקבל את הרוע כפי שהוא, אז גם אני שהייתי מאושר. שאילו הייתי שר-צבא, למענה הייתי מקיף אותם בקולות של תופים ושופרים, ואז פותח את השערים. ולמרות הכל, הייתי מאושר, כי כפי שלהם יש את האלוהים שלהם, לי יש את שלי. אילו רק ידעתי את טעם האהבה.

קרדיטים

  1. Video: Keyboard Concerto in F Minor, BWV 1056: II. Largo (arr. L. Stokowski for orchestra) :… by Bournemouth Symphony Orchestra – Topic @YouTube.

לאבד קול

האם יצא לכם לשמוע את אותו רשרוש-רב כאשר הגל ממפה את עצמו על הקונכיות, לאחר שאמר דברו, שאבד כאילו לא היה? קֶלַח תנוּעות ועיצוּרים שהוצפנו לשפה שבה בן-האנוש אוחז ביופייה כדי להחליט את הדבר הבא: במידה ואפגוש בה בשנית, אומר לה (ולמשפחתה) שמעתה והלאה כל מעשה שאני עושה מול מסך המחשב כדי להביא את העולם למקום טוב יותר, יהיה כאשר היא יושבת על הכיסא שלצידי, ״אַתְּ״ אומר, בגופה; כל תנועה של הסמן, קליק, שאלה שתשָּׁאֵל, תשובה שתתקבל, כשלון והצלחה, היא, תהיה שם. ואם היא תתחבר למקורות אומר לה שבזכותה, נהיה לאיש אחד. כי לא טוב להיות האדם לבדו. הושטתי את ידי לחול וכתבתי את שמה, ואת שמי, זה לצד זו, זו לצד זה, מתוך הידיעה שאם בעתיד אפגוש אותה אולי אפגוש באהוב שלצידה וילדים, והיא תפגוש באהובה שלצידי, וילדים. אילו יכולתי ללטף באותו היום את שיערה כדי להעביר לה את מסר-הימים, כאשר השבילים, המתקנים, המזח, את העובדות שהאדם יצר, כולם כמעט ואיבדו את קולם.

קרדיטים

  1. Photo: A Woman Walking on the Shore by Anna Ilina @Pexels.
  2. Photo: Woman in Dress in Sea by duhews dfbas @Pexels.