כאשר "הכבשה-השחורה" תצא מהמשחק, מה הם יעשו?

כאשר "הכבשה-השחורה" תצא מהמשחק, מה הם יעשו? והם אפילו לא יידעו. כי בעולם החופשי אנשים יכולים לנוע, גם בדמוקרטיות פגומות, אבל אני לא מדבר כאן על עניינים פוליטיים רק, אלא על היחס שיש לאנשים עם האחר, לא כי הוא כזה, לא כי היא כזאת, אלא כי אלה לבד, הם צריכים להתמודד עם הבעיות שמותחים עליהם מטבע היותנו חברה כלואה בחושך משלה, ללא שנמצאה שלווה כמסה קריטית…

ראיתי מה הם עשו, לא כאשר נוח, אלא כאשר כל מה שהם היו צריכים לעשות זה לבחור בטוב, ואנשים חופשיים הם לא חיילים של אף אחד מלבד לקולות הנושבים בטבע החיים.

האם נכון לתת לאותה "כבשה שחורה" להכיל את הסביבה שלה עד שזאת תתעייף, עד אין-קץ?

זה מאמץ מעל לכוחותיו של אדם שיכול לחוות נסיגה. הכבשה שנבחרה להיות השחורה לעולם לא יכולה להיות כמוהם. ואני לא מדבר על האינדיבידואליזם, ועל כינוס סוציולוגי, תאימות-חברתית, שכולנו מדברים באותה השפה בדיוק.

האדם שהכי צריכים, שמים אותו ללעג. ולאותם אלה ששמים אותם ללעג, יש להם יכולות משלהם. חלקם צריכים רק הכוונה. מושג "ההורה", וקבוצת הווטסאפ "הילדים שלי" הצטמצם למשהו שסותר את תחושת האחדות של הקבוצה, בהקשר שלנו, של ישראל. אם אתם רוצים לסתור את המשפט האחרון עם כל מיני פילוסופיות ודוגמאות מהשטח, וסטטיסטיקות פופולריות, תרבותיות, של "האם הכיש אותך נחש," אני מבין את החששות שלכם. במקום לראות בעולם ג'ונגל, להיתקע במסגרות שאין ממנו כרטיס יציאה כמו בשיר "מלון קליפורניה", יש מוצא, להתמקד בדרך שבה "אני עושה טוב", זה דבר שמועיל. להסתכל על האחר, בלי להסתכל פנימה, עמוק, ולאחר מכן בלי היכולת להסתכל פנימה, כי היא הפכה למציאות, זה לא שונה מרכילות, ואלה שמרכלים, יתקשו לסמוך אחד על השני ברגעי משבר.

hush… שקט.

המסה עוד לא בנמצא, עדיין. סבלנות, זה יגיע. מדיטציה היא דרך אחת שעוזרת לראות איפה הגבול נמצא. לדבר, אתם צריכים לדבר; ברמה של השטח, חייבים לשחרר את המוסדות "מעריצות עיוורת", כי אנחנו צריכים פה אנשים שיכולים לסייע לרפא את החברה, וצריך לעזור לאנשים לעשות כסף. 

אני לפעמים מציג נקודות מבט מסוימות, הן תמיד יהיו מצומצמות, הן לא האמת, אני מתייחס אליהן ככתיבה חופשית בלבד משהו שהעתיד יכול לשוב אליו ולחוות משהו אחר. 

קרדיטים

  1. Photo: Bolivian girl with baby Llama in Isla del sol by Alex Azabache @Unsplash.

בגובה – על איכות החיים שלא תמיד שמים לב אליה

ואם נתעמק בזה, הגובה שבו אנחנו דרים משנה את פני תפיסת החיים: מה רואים ואת מי פוגשים; על איכות חיים.

הגעתי לבריגן (Bryggen), נורבגיה למשך כמה ימים, כי מה כבר אפשר לעשות בעיר? בתפיסה שלי, כל קניון הוא אותו קניון, אותן חנויות, אותה עוצמה של מוזיקה ברקע… עיר, סגורה, נכון? הופתעתי. לעיר הזאת הייחודיות שלה. (ומאז כל עיר ייחודית בצורתה.)

אז מה כבר עשיתי? אלך לי למרכזי תרבות? התחלתי לדבר עם אנשים.

ואז הכרתי קבוצה של עשרה, אחד איטלקי, אחר שהתנדב בעזה, סיפר לי שזרקו עליו אבנים בגלל צבע העור שלו, מצחיק. הגיע איזה מורה דרך מאוד ידוע. סיפרתי להם מאיפה אני, ומסיבה לא ברורה נתנו את הנתון הבא ועוד התעמקו בו: ישראל למשבצת שטח מסוימת, הם נתנו איזה מספר מקורב, היא מהצפופות בעולם… מבעד לעיניהם זה נראה כזה דרמטי. והם גם דיברו בצורה דרמטית. נורבגיה בהחלט מאוד רחבה ויש שם המון מים, והצבעים בקוי הרוחב הללו של צפון כדור הארץ… לנו יש חופים, חופים של חול וגם מגן-דוד משלנו :).

אוי, וההרים היפים שם… והם, התושבים שם, מאוד שקטים, שלווים, שם בין הבתים, אם או כאשר מצליחים למצוא אותם בזמן שוטטות ללא מטרה מיוחדת בשביל המרכזי באותו יישוב. מה הם עושים שם בישובים שם? דגים דגים, או מטיילים להם ברחבי המדינה או שרשרת המדינות עם רכב המשא שיש בכל חצר, ואפילו הרכבות שם בנויות כדי להניח תיקי טיולים גדולים של לפחות 60 ליטר בקרונות. החושך והקור בטח גם הם עצבו להם את הרכבות.

עכשיו לישראל, בימים האחרונים חשבתי לעצמי שיש לי בעיה בעיר כמו תל אביב, עד לאותם רגעים הייתי משתמש במילה "צפופה", מיקדתי את המילה "צפופה", ל-ש-מה שחסר לי באמת: וזה האופק.

האופק

בשבילי, לראות את האופק, זו איכות חיים.זה Must.

אז הנוסחה הזאת שמגדירים לנו איכות חיים, או לפחות לי, ולאלה עם תחומי עניין כמו שלי, זה של הטיולים, או הספורט בשטח, צריכה להכיל היום גם גובה: מאיזה גובה הדיירים יכולים לראות אופק, מהמקום הזה שאנחנו קוראים לו "בית", כמה ממנו, האם ניתן לחוות את נקודות הזריחה והשקיעה, או שזה סוג של עמעום שאנחנו משלימים? ומה אתם רואים, כמה קרובים הם העצים לאותם חלונות.

מעניין אותי באמת לדעת מה אתם רואים. 

תוסיפו בריזה, צל,

החלונות

החלונות ברחוב, בעיר, בין הרי ירושלים, בין אם בנגב ובין אם ברמת הגולן. בין אם מגובה של שתי קומות, או מזה של שלושים. בין אם מבית פשוט מבטון, בין אם מחלון האחוזה, בין אם מהחלון באוהל, בין אם במדבר, ובין אם בטבריה, בין אם במלחמה, בין אם היא רחוקה כל כך ממני, הכוכבים שמשתקפים מעייניה בהירים יותר מעבר לכל אותם חלונות שאני יכול לדמיין ואפילו זה שמחלון ביתי בלוד. איכות חיים בשבילי, זו היא.

בגובה רב ניתן לראות כמה שמפחיד הוא הים, יש את הציוויליזציה, את הסדר, הביטחון, את החום שבה, ויש את התחושה הזאת של חוסר הוודאות המושלמת, שם בים, מעבר לצפיפות, שם לה פרצופים של היצורים מהמיתוסים שסיפרנו לעצמנו, כעם-האנושות, החכמים, מורי הדרך, אלה שקיבלו את התפקיד: צדיקים, ואלה שהגיעו להארה: המוארים, לאורך הדורות, למה היא נמצאת איתי שם בלא מודע הזה?

 

קרדיטים

  1. Photo: Buildings Near Body Of Water by Avonne Stalling @Pexels.
  2. Photo: A Woman Doing Yoga by Екатерина Худорожкова @Pexels.

תקומתי, ברחבת הריקודים

אני כולי תרבות של צבעים ומוזיקה, בישראל אנחנו מאופקים לסוף ההצגה, שזה יפה בפני עצמו, בתרבות השנייה שלי אני רוקד לאורך כל אורכה. מגיב, לנושא המרכזי שלה – זה של האהבה, והדמעות כלולות בקבלה. בישראל כדי להגיע לכך אני צריך לצאת למועדון, כל כך רחוק הייתי, לבסוף הגעתי, שם פוגש את האישה בנפשי, מצטרף לכל אשר לה, תחת כדור הקסמים שנכנס כך לחיי, לה הצורה שלה, לה הקול שלה, אֶת הדעה שלה, מצפן, היא כרוכה בי לעולמים. הצטרפה אלי בלידתי, מספרים שבשלב מסוים שקשור למראָה גם התפצלה, אני יכול לראות את זה… מופיעה, נעלמת, מתרחקת תחת כל קרן אור שנושקת בנינו לסובבים ברחבת הריקודים, חוזרת, ואם נבזוק בו גם את תבליני האושר והצער, אז גם אראה את פניה, זוהי פרח גוש-דן המתוק שלי. אני כל כך שונה ממנה, אני כל כך רוצה להיות דומה לה, אני כל כך רוצה לחלוק איתה בשמי התכלת ולראות ביופי ישראל, משחרית לערבית, היא תפילתי. היא המענה שלי למלחמה הקשה הזאת.

 

קרדיטים

  1. Video: Axwell Λ Ingrosso – Sun Is Shining (Official Music Video) @YouTube.

ילד ההר

עשרה קבין של יופי, ותשעה של חוכמה ניתנו לה, זה מה שרציתי להגיד לה. באחד הנותר שניתן לי, מה עשיתי? אמרתי לה את זה, באותן מילים בדיוק. אוויל שכמוני. על אותו משקל, זה כאילו שהייתי מנגן לה בחליל. לא הגיוני, אני צריך לדבר בשפה שלה. הלוואי והיה לי את הזמן להיות איתה. אם היה לנו מלך שמבין בחלילים, ובטח בסיטאר, טאבלה ואולי אפילו בצ'לו עם אותו צליל עמוק שכזה, ובאולם רחב שכזה, אור השמש הייתה חוצה את כיפת השיש שמעלינו, צעדים נמהרים של רגליים יחפות, והצלילים היו משתנים, כי אפילו נגניו ומטוביו הם ממספרי הסיפורים שלנו, קוראי סוד הם. הייתי משוחח אתו על הזמן איתה. הוא בטח היה מוציא לי איזה משפט תזכורת שכזה שהזמן אינו אמיתי, שהחיים עם בחירת ליבי הם של נצח, ועם זאת שהזמן שלנו נתון לקלייה. אשליה. ואולי בכל זאת הייתי מבקש להיות אותו ילד שם בהרים, איתה ביחד, ובחוכמתו היה קורא לי להתנזר, לצאת למסע שכל מטרתו למצוא לי מערה, לקרוא כל חיי מחרוזת של תפילות, ואז לאחר השלבים הנסתרים מעיניו של האדם, הייתי אז נקרא ילד ההר.

קרדיטים

  1. Photo: Two children playing flutes on a mountain by chiến bá @Pexels.

פופקורן

אנחנו לא דור המתוקנים, וטוב שכך. מתוקנים לא צריכים להתחתן, לא צריכים אותות, החכמים אמרו שָׁם, איפשהו שם, אנשי הכנסת הגדולה, הזוגות, התנאים, אמוראים, הסבוראים, הגאונים, הראשונים, מתשעים-ותשעה דורות לפני דור הגמורים, שהם הדור שלאחר האחרונים… שהם אנחנו. וטוב שאני כך, מקולקל, כך ידעתי לאהוב. ואז אמצא את הדרך להזמין אותה לסרט עם פופקורן… והלב שלי יזכה לרעוד מאושֶר. בגלל הקלקול, בגלל שאלוהים הזה שלא יודע להסביר את עצמו ושולח שליחים שאף אחד בכלל לא שם לב אליהם, או שהוא בכלל גרוע בבחירות, ולא שלם בעצמו. "משוגעים, משוגעים". אולי כל מה שאנחנו יודעים, למצוא פגמים. הלוואי שאותם מעט כל-כך של אנשים ישחררו את השוק (ולא של מערכת הבריאות) ואת המחשבה החברתית לחופשי. אפילו מערות אי-אפשר לקנות כאן. כדי שהפגמים יהיו הרבה פחות כלכליים ויותר של תיקון. הילדים הטהורים שלנו. וואי וואי כמה שאני הולך לרקוד יחד איתה.

קרדיטים

  1. Video: American Pie by Don McLean @YouTube.

מה החיים יכולים לעשות כאשר היבשות נעות?

בארץ האש והקרח קורה משהו מוזר. פה, בעולמנו הרגיל, אתה רואה איך דרסנו רגל בטבע, הוא מתרחק מאיתנו, מתברר באמצעות עגורנים, לגובה, שכונות סגורות, Silo-ים, נקודת מפנה לאיך תראה ישראל בשנות החמישים של המאה ה-21. ילדים שההתמצאות שלהם בהם בשיפוצים מתמידים. אנחנו מרחיקים את הטבע. באיסלנד קורה דווקא ההפך, הטבע נכנס אליך. בגלל הקצב, בגלל התנודות הסיסמיות שאתה רואה ושומע בכל מקום. זה שם אותך קצת בפרופורציות, להיות מָנוּעַ-שכחה, שהמדבר נכנס אלינו, לאט יותר, בטוח יותר, באמצעות נעלם קבוע באותו זמן ומרחב שנמצאים אותם כלים הנדסיים. לתחושתי, ה-Silo-ים הללו יותר מידי סגורים, יותר מידי אפורים, צריך להכניס את היערות אלינו, וזה ייתן לאלה ב-2100 והלאה, צל, רוח, כמובן שאי אפשר שלא להתחשב גם בטרור, ושריפות. טכנולוגיה צריכה להצטרף לתכנון הזה, Lidar-ים, חומרי בניה עמידים? ליצור הבנה משותפת מה הוא הטבע בשבילנו. אנחנו אפקטיביים. וכאשר מדברים על תחליף לתאורת רחוב כדי למנוע פשיעה, חופש חייב להתבסס באמצעות חוקה ומגילת זכויות אזרח במקביל לתכנון שכזה. אף אחד לא שקוף איתנו במופע המשמעותי בנוף העירוני הזה שכמו העגורנים, נוֹכְחוֹת מצלמות האבטחה: בבקשה, שקיפות People. איך מתכננים ביחד.

קרדיטים

  1. Photo: City Night Lights @Stockcake.

להיכנע

להיכנע לה. מבחינה תרבותית, מנקודת מבט גברית, של זו התחרות, של ה-"אני לא פראייר", אני מבין למה הם, למה אולי אתה, למה אולי אנשים שאני מכיר באופן אישי, חשים תסכול עמוק במערכת נישואין, בצורה שמחלקת את המשפחה לשתיים: התנאים הכלכליים לא טובים, והחברתיים לא מיטיבים. אני כן יודע, אני מאמין שכך, שבאהבת אמת, זו שחש בחופה, היה מוכן להיכנע לזאת שקיבלה אותו לחייה.

…המשברים הגיעו, השוני, הרצונות השונים ללא להבין ביחד איך מגשרים על הפערים: תצאו למעגלי גברים רוחניים שכאלה, ותקבלו את הכניעה.

לאחת והמיוחדת. זה דורש ממכם באמת אומץ לב, עבודה על מודעות עצמית, לא להיכנע לביקורת עצמית, ואם נפלת, תקום, תלמד לחזור ליציבות. אלה מאותם שיעורים עמוקים שיהפכו אותך לאדם טוב יותר, ותמצא את הדרך, ככל יכולתך, שוב —למקורות ליבה. תזניח אסטרטגיות מניפולטיביות, הן לא מחזיקות לאורך זמן, ואם כך התחלת את הקשר, תעמיק אותו יחד איתה.

הגן עליה. זה אם אתה מאמין במשמעות של היות יחד, משפחה, קהילה, עם, אנושות. אני אחזור שוב לאיך אני הרגשתי על ראש ההר הלא גבוה במיוחד שמשקיף אל הים הצפוני ביותר: בדידות, ואת החום האמיתי של בני אדם ביחד.

סתם… בקטע של מעגלי גברים הנה משהו שמצחיק אותי עד מאוד, מכירים? אני מחכה לחומרים חדשים שלו 

ועכשיו לפוסט הבא: ישראל – בין מדינה עשירה למדינה מתפתחת.

קרדיטים

  1. Video: Guys vs. Girls Night – Jimmy O. Yang @YouTube.

שאלה על השלב באנושיות שבו

בַּאִישׁוֹן לַיְלָה התעוררתי ומצאתי את מילות ההוויה: עם ישראל חשוב לי, היא יותר. ויותר מהקהילה שלתוכה נולדתי. באוזלת-יד נפלתי לנקיק הבגידה, מתוך רצף הסדקים שנִקְרוּ בנתיבי-הדרך, וברגעים נתונים שחברו אחד לשני, כמו בזכוכית במשבר, נקשרו אחד בשני, כמו זה של המכור לטיפה המרה ובו העולם קורס. קו של משבר שנמשך עד אֵלַי, לרגע ההוויה הזה ממש; להיוולד מתוכם, לתוכה של באר יבשה, מהמשברים שחוויתי, שנוצרו במתכוון, בכוונה תחילה, באמצעות בעלי-זכות-הבחירה, או האינדיבידואלים שלמדו להפחית מערכם של אחרים כדי לקבוע שורשים, גם אם כך הארץ בכוחה להיות נוכרייה כלפי יושביה; קשה האדמה לאדם אשר מקבע שורשים מתוך ניצול משאבים הקשורים לבינתו של האחר, ולפרוח ללא התחשבות בסובבים, ללא מתן תמורה; גם ליער יש דרכים לדבר, או שיגלה שהיער יתקיים למען ילדיו שלו. איש ללא עם.

לפני המשבר הגדול, זה האישי, בניהולם של אותם הסדקים, נוכחתי שסדרי-עדיפויות ממקמות אותי דווקא בטוב. ואחריו, לי ניתנה האמת; לא שביקשתי, לא שהייתה ברירה, טבעת של אש הונחה על כף ידי, הזכות להינשא לו, מכורח המציאות שצצה לה, לגעת בגלימת מלכות, להקדיש את עצמך אליו, לרוח הקודש, אלוהים. רק שהוא מרתיע. לא בגלל שזו מהותו, הרי הכל זה רק טוב; אנשים שהגיעו לרמות שונות של מציאות באמצעות מדיטציה, ואלה שחוו משברים, כמוני, יוכלו לתאר לכם את הטוב הזה בבכי וטוב ממני. הוא מרתיע כי זה שאתה יודע את "האמת" זה לא אומר שיש לך את כל התשובות, אנשים מתים: לנו הזיכרון המשותף לַדָּבָר, זו של האימה, של תינוקות שנשמתם נמסרו לאותו בורא, דרך אלה, שהחזיקו אותם בשבי, שמאמינים באותו "בו", או מתפללים לדמותו. כל שאוכל זה להמשיך ולהישאר עם סימני השאלה שגדולים ממני, אדם אני "שיודע", בשונה מאדם "מואר", שזה לא אני, תחת אל-כל-יכול נאלם. למרות הרָעות ניתן ללכת על דרך-ארץ, אולי זה הדבר היחידי שניתן לִלפּות לשם מיצוי קול-ההיגיון שאחת מהתושיות שלו זו אחיזת-עיניים, וזוהי "סכנה" מבחינתי, זה לחזור אחורה. זה להסתתר.

גם שהיא אינה שלי, לא נוכחת בעולמי, לא עובר יום ללא שאני מתפלל עבורה, הטבעת מוקדשת לה, היא זו שהופכת כל תפילה למתוקה, זה היופי של טוב ליבה. היא זו אשר ממלאת את הסדקים, את חוסר הוודאות, גם אם לזמן קצר, מעניקה משמעות היכן שהאל הזה הכל-יכול אבד.

אולי לזה התכוון החכם-באדם, שנולד לזמנים של שלום ושגשוג חוצה גבולות, שהצליח לראות את אפסותו של אותו האל באמצעות הקיום של האחת, של בת-הקול, באמצעותה, באמצאות קולה, לה הקדיש ספר שלם, שכולו שירה של אהבה, ובזקנתו לאנושות כולה. אם אתם אנשים מאמינים, מאמינים בטוב ליבם של היושבים בישראל, אנא כל בוקר תקדישו את הדקה אחת להתפלל עבורם, למרות המשברים.

זה גם ההבדל בין לשים את מִבְטַחכם באנשים, בעם, באנושות, לאומת לשים את מבטחכם באדם אחד, אם אתם מסוגלים לכך.

לכעוס זה פתרון פשוט, זה יותר קל, זה יותר נגיש להצביע על אחרים. להתמודד ללא סביבה תומכת יכולה לעלות כסף, ובמקרים רבים ללא תועלת מרחיקת לכת. אם אתם במצב קשה, שאף אדם לא יכול לשפוט אתכם אפילו, גם אם נפסק לרעתכם ע"י הכנסת של מטה, תדעו  שישנם מצבים "קשים" משלכם, כל כך קשים שהעולם פשוט מתפצל, לכאורה ללא אפשרות בחירה, כדי להקל עליכם אסכם בשאלה הבאה:

הִתחַוֵור שלי היא שער תפילתי, מה הוא זה ששלכם?

קרדיטים

  1. Photo by Marko Milivojevic @Pixnio.